Skip to main content

Klaarmaken voor de herbouw

Nadat ik alle verbrande onderdelen en bedrading had verwijderd was de auto nog steeds smerig. Een snelle handwas maakte al een groot verschil.

Gestripte Voltvo motorruimte
Gestripte Voltvo motorruimte
De Voltvo wassen
De Voltvo met de hand wassen

Dus eind augustus 2022, iets meer dan een jaar na de brand, was de auto schoon genoeg om weer naar binnen te gaan.

Voltvo gestript en gewassen

Polishing and cleaning the stainless steel bumpers was quite straightforward. The engine bay turned out to be be bigger challenge. I tried various solvents and cleaners but the remains of the smoke were difficult to remove. Also sanding did not work out since then the dirt got into the paint and spread all over the place. I did not want to use a wire brush too much. In most places the zinc coat, epoxy and even the top layer of paint were still OK so I wanted to preserve that. But in some areas all these layers had burned off and there was surface rust.

De oplossing: droogijsstralen

Een tijdje geleden liet Robbert-Jan me weten dat hij droogijsstralen heeft toegevoegd aan zijn portfolio (kijk op stralenmetdroogijs.nl en zijn Facebookpagina). Ik kwam tot de conclusie dat dit wel eens de perfecte aanpak voor de Volvo zou kunnen zijn.

Droogijs is in feite bevroren CO2. De combinatie van de impact en de thermische schok maakt vuil en zachte materialen zoals roest en tectyl los. Het verwijdert roest niet volledig, dus de gebieden die te roestig zijn moeten wellicht worden behandeld met traditioneel straalmiddel.

Het proces van droogijsstralen

Het droogijs zelf wordt extern geproduceerd (vaak met behulp van CO2 dat uit industriƫle processen wordt opgevangen) en kan enkele dagen worden bewaard/opgeslagen. Het droogijs gaat in de straalmachine.

Droog ijs voorraad
Droogijsmachine vullen

Geen stof, alleen schoonmaken

Dry ice cleaning by Robbert Jan

Het grootste nadeel van deze aanpak is wellicht dat door de afkoeling van het metaal water aan het oppervlak condenseert. Maar verder is het geweldig!

Alle losse stukjes en vuil worden verwijderd en alleen de harde onderlaag blijft over. Hieronder zie je dit in twee video’s.

Zoals je ziet verwijdert het geen diepere roestlagen. Dus Robbert-Jan heeft de roest in de motorruimte met traditioneel straalmiddel verwijderd en behandeld. Dus nu is de auto weer schoon, klaar voor het herbouwen!

Voltvo ready for rebuild

Bedankt Robbert-Jan!

Lars

In 2015 I started the journey to convert our 1967 Volvo Amazon wagon to full electric. As a pioneer solved many design challenges and gained many new skills and learned a lot. As a result from my new company EVcreate I am now enabling EV conversions.

Leave a Reply