100% elektrische Volvo Amazon combi

6 jaar bouwen
3171 km gereden
GAME OVER ?

Het verhaal

In 2015 hadden mijn vrouw en ik het over toekomstdromen en besloten ‘later is nu’. Ik wilde altijd al een oude Volvo ombouwen naar volledig elektrisch. Zij wilde reizen. We gingen naar IJsland met onze jonge kinderen en ik begon mijn project.

Het kostte me zes jaar om de auto te restaureren en om te bouwen naar volledig elektrisch met functies zoals in een moderne productie elektrische auto. In juni 2021 gingen we weer op reis. “EVeryday nature”, met de elektrische Volvo Amazon combi als gezin twee maanden naar Zweden. Helaas spatte op 30 juni de droom uiteen toen de auto spontaan in brand vloog toen hij geparkeerd stond.

EV specificaties en componenten

Amazon wagon overview
CHAdeMO DC snelladen
Siemens AC-motor
Tesla Model S batterij modules
6,6 kW AC opladen
Airconditioning voor actieve batterijkoeling

100 kW vloeistofgekoelde Siemens AC-motor met 300 Nm koppel gekoppeld aan een gereviseerde M400-versnellingsbak van een Volvo 164 met behoud van de lange versnellingspook. Gebruik van een DMOC 645 vloeistofgekoelde omvormer.

Siemens AC-motor

svg+xml;charset=utf
svg+xml;charset=utf

De accu’s van een Tesla Model S staan bekend om hun hoge energiedichtheid en hebben door hun vloeistofkoeling uitstekende potentie voor een lange levensduur.

Tesla batterijmodules

svg+xml;charset=utf

CHAdeMO snelladen

Gebruikmakend van de EVcreate CHAdeMO-controller. Tot 100A, maar ik deed maximaal 80A. Toegestane DC-laadstroom dynamisch geregeld door het BMS, afhankelijk van factoren zoals batterijtemperatuur en state of charge.

CHadeMO DC snelladen
Monitoring CHAdeMO DC snelladen

AC-opladers aan boord

Twee Thunderstruck TSM2500-laders van elk 3,3 kW, links en rechts verborgen in de kofferbak.

AC granny charger Charge Amps
svg+xml;charset=utf

Thermisch beheer

Het is essentieel om batterijen tijdens het gebruik binnen hun ideale temperatuurbereik te houden om hun levensduur te optimaliseren. Lithiumbatterijen mogen niet te warm of te koud zijn. Meer informatie in mijn EVcreate blogpost: Ideale batterij temperatuur?

De motor, omvormer en DC/DC-omvormer hebben vloeistofkoeling nodig. Ze verschillen echter allemaal in ideale en belangrijker acceptabele temperatuur. Uiteindelijk heb ik besloten om drie aparte koelsystemen te implementeren.

Je wilt bijvoorbeeld batterijen of elektronica niet oververhitten met restwarmte van de motor. Er was niet genoeg ruimte om een 4-wegklep te implementeren om motor restwarmte te gebruiken om de batterijen op te warmen zoals Tesla dat doet. Meer details over wat Tesla doet, vind je in de EVcreate blogpost: Tesla koelsysteem onderdelen gebruiken. De afmetingen van de radiatoren zijn ontworpen op basis van warmte die moet worden afgevoerd rekening houdend met beschikbare ruimte.

Displays

De elektrische Volvo Amazon combi heeft twee kleine schermen geïntegreerd in de snelheidsmeter en een groter scherm in het dashboard.

In de originele snelheidsmeter zijn twee kleine schermpjes geïntegreerd waar de tank en temp. meter zaten. De startprocedure is hetzelfde gebleven, als je het contact aanzet gaan de waarschuwingslampjes branden en na het starten gaan deze uit (als er geen waarschuwing was). Verder zou het iso-pictogram voor ‘Gereed om te rijden’ op het scherm verschijnen.

De inhoud van deze schermen was verschillend voor de rij- en laadmodus.

In het midden van het dashboard waar vroeger de kachelbediening zat (deze iets naar rechts verplaatst) was een 5 inch scherm geïntegreerd. De vorige en volgende pagina werden bestuurd door een knop in Amazon stijl. Voor AC- en DC-laden zijn twee pagina’s geïmplementeerd met processpecifieke gegevens.

EV-peripherals

svg+xml;charset=utf

De zelf ontwikkelde EV-peripherals controller stuurt alle secundaire functies aan. Van afstandsbediening tot koelpompen en ventilatoren tot de kleine displays en de interieurverwarming en -koeling. Het maakt gebruik van verwarmings- en koelingsverzoeken afkomstig van het BBS, evenals verschillende ingangen zoals knoppen, schakelaars, snelheid en temperaturen en parameters van de CAN-BUS.

Klassiek uiterlijk met moderne technologie

Heavy duty batterijen bakken

RVS batterijen bakken met 'vent valves'.

DC snelladen

Zelf ontwikkelde CHAdeMO controller.

Geïntegreerde schermen

Kleine schermpjes waar de temp. en tank meter zaten

Knoppen in Amazon stijl

Knoppen voor 'range mode', scherm en achterruit verwarming met maatwerk randje

Smartphone App

Monitoring op afstand en inschakelen van de standkachel

Airconditioning

Voor actieve koeling van het interieur en/of de batterijen.

Rembekrachtiging

Stille elektrische rembekrachtiger van een Tesla

Stuurbekrachtiging

Snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging.

Stationaire airco & verwarming

Op afstand bedienbare standkachel en airconditioning om de auto voor te verwarmen of te koelen.

Centrale vergrendeling & alarm

Alarm en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Thermisch beheer

Realtime informatie van het temperatuur management van de batterijen

Verwarmde stoelen

Verwarmde voorstoelen en achterbank

AC-oplaadpoort geïntegreerd

AC-oplaadpoort verborgen achter originele tankdop met magneet voor ophangen tijdens het laden.

EV peripherals

Op maat gemaakte elektronica om alle secundaire componenten aan te sturen.

Aangepaste emblemen

Amazon combi sport E-badges.

Nieuwe bedrading met CAN-BUS

Honderden nieuwe draden en drievoudige CAN-BUS.

Veiligheidsgordels achter

Geïntegreerde duo-sensitive gordel met ELR

Handgemaakte swirl pots

Aluminium 'swirl pots' om automatisch te ontluchten

Geoptimaliseerde koeling

Drie aparte systemen voor motor, batterijen en omvormer + dc/dc.

Schuifdak

Elektrisch bedienbaar schuifdak met stalen dakplaat.

3D ontworpen

Computer Aided Design (CAD) voor perfecte passing en gewichtsverdeling.

EV Ombouw

Vooraf

Slechts 70 pk, laag koppel, luidruchtig en dorstig.

Toenemende uitdaging voor beschikbaarheid van brandstoffen.

Niet toegestaan in lage-emissiezones.

enginebay pre enginebay post

Nadien

Soepel, stil, schoon, 130 pk en 300 Nm koppel vanaf 0 rpm.

Rijden op zonne-energie.

Geen lokale uitstoot.

Klaar voor nog eens 50 jaar op de weg.

EV ombouw boek

Ik werkte al aan een ‘koffietafel’-boek over mijn EV-ombouwproject. Een mix van grote foto’s, EV ombouw informatie en ‘lessons learned’. Ik had deze plot wending nooit verwacht, maar ik ga door met het schrijven van mijn boek.

Als je op de hoogte wilt blijven van Voltvo’s voortgang, verbouwingsplannen en informatie over het boek, meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Laatste blogposts (of check alle posts )

Toeval hetzelfde station een jaar laterVoltvo
juni 8, 2022

Wat een toeval, een jaar later, hetzelfde laadstation

Wat een toeval! Afgelopen weekend onderweg naar Legoland met een ongeplande stop hebben we op exact dezelfde plek geladen als vorig jaar op 7 juni met de elektrische Volvo Amazon combi op weg naar Kiel. » Lees volledige bericht : Wat een toeval, een jaar later, hetzelfde laadstation »
Gereviseerde ADU EcumasterVoltvo
mei 2, 2022

Ecumaster bedankt

De Advanced Display Unit (ADU) van Ecumaster heeft de brand overleefd. Ze hebben me gesteund door gratis een nieuwe behuizing te leveren, bedankt! » Lees volledige bericht : Ecumaster bedankt »